Vakkundige leraren, trainers en coaches – meer dan techniek

10 december 2025


Iedereen moet veilig en met plezier kunnen wintersporten. Leraren, trainers en coaches spelen daarin een grote rol. Als Nederlandse Ski Vereniging helpen we aangesloten wintersportorganisaties om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. De vier v’s vormen de basis voor een veilig sportklimaat. In de vorige artikelen stonden centraal: vertrouwenscontactpersoon, vastgestelde gedragscode en VOG. Deze maand sluiten we af met de vierde v: de vakkundig geschoolde leraren, trainers en coaches.

De vierde v: vakkundig geschoolde leraren, trainers en coaches

Leraren, trainers en coaches hebben invloed op hoe sporters zich voelen. Zij kunnen positief gedrag stimuleren en negatief gedrag bespreekbaar maken. Vooral bij kwetsbare groepen is het belangrijk dat zij weten hoe zij die rol kunnen pakken. Scholing helpt daarbij: cursussen, opleidingen en e-learning bieden kennis over pedagogiek en integriteit. Wintersportorganisaties en wedstrijdteams kunnen dat mogelijk maken door hun team te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Dat levert een sociaal veilige omgeving op én leukere lessen en trainingen.

Drie herkenbare situaties

Drie fictieve situaties laten zien hoe scholing het verschil kan maken.

Situatie 1: Technisch sterk, weinig oog voor de groep
Een jonge skiër voelt zich niet veilig bij zijn trainer. De aanwijzingen kloppen, alleen de sfeer is onprettig. Na drie lessen stopt hij.
Wat je hiervan leert: techniek is niet genoeg. Een trainer moet ook aandacht hebben voor de groepsdynamiek en het gevoel van sporters.

Situatie 2: Groepsdruk in de jeugdgroep
Een groep jongeren sluit telkens dezelfde sporter buiten. De trainer ziet dat het misgaat, maar grijpt niet in. Na het volgen van de e-learning Een beetje opvoeder weet de trainer hoe hij/zij moet handelen.
Wat je hiervan leert: scholing geeft trainers handvatten om snel en doordacht in te grijpen.

Situatie 3: Ongemak bij fysieke aanwijzingen
Een cursist voelt zich ongemakkelijk wanneer haar leraar haar meerdere keren fysiek corrigeert. Tijdens een opleidingsdag komt fysieke begeleiding aan bod. De leraar ontdekt dat zijn manier van aanwijzingen geven grensoverschrijdend kan zijn en leert hoe hij dit voortaan anders kan aanpakken.
Wat je hiervan leert: bewustwording en feedback helpen trainers om respectvol en veilig te werken.

Aanpak in vijf stappen

1. Laat je leraren, trainers en coaches profiteren van de NSkiV-opleidingen

In de NSkiV-opleidingen heeft het thema grensoverschrijdend gedrag een vaste plek. De vernieuwde opleidingen besteden meer aandacht aan pedagogiek en integriteit. Wil je dat jouw team of iemand uit het team een NSkiV-opleiding volgt? Mail naar [email protected]. Samen bekijken we de mogelijkheden. Meer informatie vind je op de website van de NSkiV:

2. Benadruk het belang van goede scholing

Hoe duidelijker het nut, hoe groter de kans dat iemand daadwerkelijk in actie komt. Leg uit waarom pedagogische en integriteitsgerichte scholing belangrijk is voor jullie wintersportorganisatie én waarom het leuk is om te doen.

3. Wijs leraren, trainers en coaches op de e-learning Een beetje opvoeder

Deze online scholing is gemaakt voor trainers die met kinderen werken, maar is ook relevant voor lessen aan volwassenen. De e-learning geeft basiskennis over pedagogiek en integriteit en is gratis te volgen, in één keer of in delen.

4. Faciliteer uitwisseling van kennis en ervaringen

Nodig je team minstens één keer per seizoen uit om ervaringen te delen. Dat kan in een bijeenkomst, korte sessie of tijdens een startmoment van het seizoen.

5. Hou deze basiseis ieder seizoen actueel

Geef elk jaar opnieuw aandacht aan scholing. Wijs op opleidingen of e-learning en organiseer een vast moment voor kennisuitwisseling.

Aan de slag met de vierde v?

Het volledige stappenplan en meer informatie over deze en de andere drie v’s vind je hier.



Official partners
Partners
Championship venues