Ongeval, ziekte of schade tijdens je reis
Gaat er iets mis op reis of heeft u een dokter nodig? Dan kunt u 24 uur per dag bellen met de NSkiV Alarmcentrale via telefoonnummer +31 88 505 6888. Sla dit nummer op in uw mobiele telefoon. Bel in ieder geval direct NSkiV Alarmcentrale bij een ziekenhuisopname, ongeval, ziekte, eerdere terugkeer, pech met uw auto, caravan of camper, of bij onverwachte extra reis- en/of verblijfskosten.
Reis annuleren
Heeft u dekking voor annulering voordat uw reis begint? En wilt u uw reis annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met het kantoor waar u de reis heeft geboekt. Doe dit in ieder geval binnen 3 dagen nadat u weet dat u uw reis moet annuleren. Bent u ziek of heeft u een ongeval gehad? Vraag dan aan uw huisarts of medisch specialist of hij denkt dat uw reis kan doorgaan. Vraag dit zelfs als de vertrekdatum nog ver weg is.
Wat u doet bij diefstal, verlies of beschadiging van bagage tijdens de reis?
Doe bij diefstal of verlies van bagage direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een schriftelijk bewijs. Doe ook altijd aangifte bij de reisleiding of het hotel. Ontstaat de schade tijdens vervoer? Vraag dan een schriftelijke verklaring van de vervoerder. Luchtvaartmaatschappijen hebben hiervoor een speciaal formulier: het Property Irregularity Report. Bewaar beschadigde artikelen altijd totdat de schade helemaal is afgewikkeld. Wij kunnen die artikelen namelijk bij u opvragen.
Als u uw wintersportvakantie vroegtijdig moet afbreken
Kunt u niet meer skiën of snowboarden door bijvoorbeeld een ziekte of ongeval? Lever uw skipas dan in bij de liftmaatschappij en vraag om restitutie. Kunt u de skipas 2 dagen of langer niet gebruiken door mist of het ontbreken van sneeuw? Dan komt deze voor vergoeding in aanmerking. U moet wel een verklaring van de plaatselijke VVV kunnen overleggen
Zo claimt u een schade
U kunt uw schade online indienen via www.wintersport.nl/verzekering/ schade-melden. Voeg nota’s, garantiebewijzen, verklaringen en andere bewijzen bij. Het is belangrijk dat u de schade zo volledig mogelijk omschrijft en bewijzen meestuurt. Dan kunnen we uw schade sneller afwikkelen.
Declareer medische kosten eerst bij uw zorgverzekeraar
De dekking Geneeskundige kosten is een aanvullende dekking op uw ziektekostenverzekering. Dien medische nota’s eerst in bij uw zorgverzekeraar. U ontvangt dan een overzicht waarop uw zorgverzekeraar aangeeft welke kosten hij wel en niet vergoedt. Ook weet u dan zeker dat uw zorgverzekeraar uw eigen risico juist bijwerkt. Het overzicht van uw zorgverzekeraar stuurt u vervolgens naar ons. Wij vergoeden de kosten die uw zorgverzekeraar niet vergoedt. Dat gebeurt op basis van onze dekking Geneeskundige kosten. Houdt uw zorgverzekeraar een verplicht eigen risico in? Dan vergoeden wij dat ook.
Daarnaast geven wij u graag nog de volgende tips mee:
• Maak altijd kopieën van de medische nota’s, voordat u ze naar uw zorgverzekeraar stuurt.
• Vervoer geld, kostbaarheden en medicijnen als handbagage.
• Laat geld, kostbaarheden en reisdocumenten niet onbeheerd achter.
• Laat bagage niet achter in een vervoermiddel. Neem handzame bagage altijd mee naar uw vakantieverblijf
Niet vergeten om mee te nemen op reis:
• Je lidmaatschapspas van de Nederlandse Ski Vereniging (is je reisverzekeringspas).
• Je zorgverzekeringspas. Op de achterkant van deze pas staat vaak je Europese Zorgpas (EHIC). Alleen als je die laat zien, zal de medische behandelaar de rekening rechtstreeks naar je zorgverzekeraar sturen. Staat EHIC niet op jouw pas? Vraag deze dan kosteloos aan bij je zorgverzekeraar. Dit kan een paar werkdagen duren, dus doe dit tijdig.