Eindelijk, je wintersportvakantie staat voor de deur. Onderweg naar de bergen, de pistes liggen er prachtig bij en je hebt er zin in. Maar onverhoopt gaat er iets mis. Een val op de piste, onverwachte ziekte of diefstal van je bagage kan je vakantie flink verstoren. Wat moet je dan doen? Gelukkig hoef je niet alles alleen op te lossen. Wij leggen je uit in dit artikel wat je moet doen als er iets onverwachts gebeurt.
Bij een goede voorbereiding op je wintersport hoort ook het afsluiten van een passende reisverzekering. Want of je nu de bergen in Oostenrijk, Frankrijk, Italië of overzees opzoekt: met een reisverzekering van de NSkiV ga je met de juiste dekking en een gerust hart op pad. We weten dat alleen het aanvinken van het vakje ‘wintersportdekking’ bij een standaard reisverzekering lang niet altijd voldoende is om deze risico’s te dekken. Daarom hebben wij samen met onze verzekeringspartners een reisverzekering speciaal voor wintersporters, met optimale bescherming voor iedere situatie. Afhankelijk van je plannen kun je kiezen voor een kortlopende verzekering voor één wintersportreis of een doorlopende verzekering waarmee je het hele jaar, zomer én winter, goed verzekerd bent. Ga je als skileraar aan het werk, dan hebben we ook nog een specifieke module voor skileraren die in het buitenland gaan lesgeven.
Is er iets gebeurd? Als jouw verzekering loopt via de NSkiV, bel dan NSkiV Alarmcentrale. Dit noodnummer is 24/7 beschikbaar. Sla dit nummer op in je telefoon, zodat je het direct kunt bellen bij ernstige situaties. Onze collega’s van de alarmcentrale willen je graag zo goed mogelijk helpen, heb daarom altijd de plaatsnaam waar je bent en lidmaatschapspas bij de hand.
NSkiV noodnummer: +31 (0)885056888.
Wat valt er onder ernstige situaties? Neem bij een van deze situaties sowieso direct contact op met de alarmcentrale.
Soms laat je gezondheid of een ongeluk het niet toe om te vertrekken. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met je reisbureau of reisaanbieder en meld de situatie binnen enkele dagen. Een medisch specialist kan beoordelen of je reis doorgaat, ook als de vertrekdatum nog ver weg is.
Kan je niet meer skiën of snowboarden door ziekte of een ongeval? Lever je skipas in bij de liftmaatschappij en vraag om een teruggave. Kan je meer dan twee dagen niet de piste op door mist of het ontbreken van sneeuw? Ook dan kan je soms een vergoeding aanvragen. Hiervoor heb je wel een verklaring nodig van de plaatselijke VVV.
Dien je schade online in via Wintersport.nl, log in met je account en klik op ‘schade melden’. Voeg altijd alle nota’s, garantiebewijzen en andere bewijzen toe; hoe completer, hoe sneller de afhandeling.
Medische kosten moet je eerst bij je zorgverzekeraar indienen. Zij kijken naar wat er vergoed wordt vanuit je zorgverzekering en wat er onder je eigen risico valt. Jouw NSkiV reisverzekering kan daarna een aanvullende vergoeding bieden op basis van je dekking.
Tijdens de vlucht zijn je stokken gebroken of iemand heeft jouw telefoon laten vallen. Iets waar je niet op hoopt, maar kan gebeuren. Bewaar de beschadigde artikelen totdat de schade volledig is afgehandeld, het is namelijk mogelijk dat de items later nog worden opgevraagd door de verzekering.
Je nieuwe ski’s zijn gestolen boven op de berg. Onhandig en helemaal niet fijn, wat moet je nu doen?
Met een goede voorbereiding weet je precies wat te doen als er iets onverwachts gebeurt. Zo blijf je verzekerd van een vakantie waarin jij centraal staat, ook als het even tegenzit. Daarom hebben we nog een paar praktische tips van onze ledenservice: