De Lerarendag 2025: het opleidingsseizoen is geopend!
Zaterdag 30 augustus trapten we het opleidingsseizoen af met de Lerarendag 2025 in SnowWorld Zoetermeer, samen met Snowpro’s georganiseerd. Meer dan honderd ski-, snowboard- en telemarkleraren uit heel Nederland kwamen samen om het seizoen te openen: elkaar weer zien, de eerste meters in de hal maken en te werken aan hun eigen ontwikkeling als sneeuwsportleraar.
Drie thema’s voor de leraren
De leraren werkten in drie blokken waarin thema’s behandeld werden om scherp aan het seizoen te beginnen. Ze kwamen van rolbanen, sneeuwhallen en outdoorbanen verspreid door het land. Mooi om te zien dat veel van hen elkaar al kenden vanuit eerdere opleidingen of het werk in het veld.
“Het was heel fijn om weer samen te komen aan het begin van het seizoen, we kunnen beginnen! Volgende week start ik ook met het geven van mijn eerste lessen bij ons op de rolbaan in Oosterhout, laat de winter maar komen,” vertelt een van de leraren bij binnenkomst.
1. Feedback in de praktijk
In het eerste blok leerden de leraren kritisch naar elkaars vaardigheden kijken en direct feedback te geven. In kleine groepjes observeerden ze elkaar op de piste, maakten korte video’s en bespraken wat ze zagen, begeleid door een bondsopleider van de NSkiV. Ze gebruikten interne feedback (gevoel/lichaam, “Voel dat je je enkels meer buigt”) en externe feedback (effect/beweging, “Houd je spoor korter”). Eerst laten ervaren en voelen, daarna een passende aanwijzing of oefenvorm. Zo werd de hoofdfout snel helder en vertaalden ze die naar een persoonlijk doel voor dit seizoen. Voor de een waren dit nieuwe inzichten, voor de ander de kracht van herhaling.
Een van de leraren: “Het doel was niet om te zeggen: ‘buig je knieën’, maar om de skiër te laten ervaren wat er gebeurt als de knieën meer gebogen zijn. Dat neem ik mee in mijn lessen.”
2. Motorisch leren
Het tweede blok bracht de skileraren uit hun comfortzone: speels trainen op de piste. Het doel was om meer balans, vertrouwen en variatie in de bewegingen te krijgen. De skiërs begonnen met de dolfijnensprong, gericht op bewustwording van voor- en achterbalans. Eerst droog geoefend, daarna in de bocht. Daarbij gebruikten ze de rebound aan het einde van de bocht om de voor- en achterkant van de ski’s van de sneeuw te tillen en sprongen aan elkaar te rijgen. Daarna volgde de 180, een halve sprong op de piste, waarmee nog een extra uitdaging werd toegevoegd. Voor snowboarders is speels trainen niets nieuws; zij speelden vooral in op het drukverschil en het bewust ervaren daarvan.
Opleider Leon de Jong: “Je hoeft niet steeds de perfecte bocht te trainen om beter te worden. Er zijn veel andere manieren om je techniek te verbeteren en daar tegelijk meer plezier uit te halen, op een duurzame manier.”
3. Theorie over feedback
Het derde blok was een theorieles over feedback geven in combinatie met videoanalyse. De kernvraag: hoe geef jij feedback? Doe je dat altijd op dezelfde manier of pas je je stijl aan per sporter? Het oefenen met verschillende aanpakken leverde nieuwe inzichten op die de leraren direct in hun lessen dit seizoen kunnen toepassen.
Een van de leraren: “Wat ik een hele leuke tip vond, was dat je gelijk commentaar kan geven als je de videoanalyse maakt. Zo hoort de sporter het meteen terug als je de video later deelt.”
Op naar een mooi seizoen!
We willen alle leraren en Snowpro’s bedanken voor jullie inzet en bijdrage aan deze dag. Fijn dat jullie samen met ons het seizoen hebben afgetrapt. Wil jij je dit seizoen verder ontwikkelen? Dat kan. De vervolgopleidingen niveau 3 en niveau 4 staan op de planning. Daarin verdiep je je nog meer als ski- of snowboardleraar. Je leert meer over je lesgeefvaardigheden en je eigen vaardigheden, en ook de Snow Safety Module staat gepland, waarin je alles leert over skiën en snowboarden buiten de piste. Alle informatie over de opleidingen vind je hier.
Tot snel allemaal!