Nieuwe FIS-regels: airbags en snijbestendige onderkleding verplicht in World Cup en Continental Cup

Beeld: Kiara Derks

Tijdens de jaarlijkse FIS Spring Meetings, die dit keer plaatsvonden in het zonnige Vilamoura (Portugal), werd er vergaderd over de toekomst van het alpineskiën. Hoog op de agenda: de veiligheid van atleten. En daar komen stevige maatregelen uit voort.

Airbags worden verplicht in afdaling en super G

Vanaf komend seizoen zijn airbags verplicht bij alle afdaling- en super G-wedstrijden op zowel World Cup- als Continental Cup-niveau. Voor de Continental Cup, bij ons de Europa Cup, gaat deze regel in op 1 oktober 2025.
De airbags zijn niet zomaar een gadget: ze zijn ‘slim’ en detecteren wanneer een crash eraan zit te komen. Nog vóór de skiër de sneeuw raakt, wordt de airbag geactiveerd om zo de romp te beschermen. Deze veiligheidsmaatregel is niet nieuw, hij komt oorspronkelijk uit de motorsport en is na jaren van testen en samenwerking met nationale skifederaties en materiaalexperts nu helemaal aangepast aan de eisen van het alpineskiën.

In cijfers: meer dan 7.000 testruns, ruim 300 crash-simulaties en de airbags zijn 210 keer daadwerkelijke afgegaan tijdens trainingen en wedstrijden. Het resultaat? Een bewezen extra beschermingsmaatregel die hopelijk veel blessures gaat voorkomen.

Snijbestendige onderkleding vanaf 2025-2026 verplicht

Een andere opvallende wijziging: vanaf het seizoen 2025-2026 wordt snijbestendige onderkleding verplicht voor deelnemers aan alle World Cup- en Continental Cup-wedstrijden. Dit is een reactie op het toenemende risico op snijwonden door scherpe kanten van de ski’s. We kunnen ons allemaal nog wel de crash van Kilde in Wengen (januari 2024) herinneren…

Eén van de merken die op dit moment snijbestendige onderkleding maakt, is het Amerikaanse merk VIX. TeamNLsnow-atleet Kiara Derks skiede het afgelopen seizoen al in de snijbestendige onderkleding, in verband met de veiligheid op de piste. Wil je meer informatie en een code voor gratis verzending? Neem dan contact op met Kiara via haar Instagram-pagina. Let op: niet alle merken zijn al FIS-gecertificeerd! Voor gebruik in het World Cup- of Continental Cup-circuit moet dit wel het geval zijn.

Carbon scheenbeschermers verboden

Ook op het gebied van materiaal is er nieuws. Hardere scheenbeschermers, zoals een carbonlaag binnen of buiten de skischoen, worden vanaf nu verboden. Uit onderzoek blijkt dat deze de werking van de skischoen veranderen en daarmee juist onveilig kunnen zijn. Alleen zachte padding, volledig geïntegreerd in de schoen, is voortaan toegestaan. Extra bescherming? Graag. Maar het mag de natuurlijke vorm van het been of de functie van de schoen niet verstoren. Deze maatregel heeft overigens niets te maken met de beenkappen zoals die in het slalomskiën worden gebruikt.

Veiligheid eerst

De FIS laat met deze maatregelen zien dat veiligheid van atleten topprioriteit blijft. En met technologie die zich al bewezen heeft in andere topsporten, worden de risico’s op het hoogste niveau van het alpineskiën weer een stukje kleiner.

Wat betekent dit voor de Nederlandse Ski Vereniging en het wedstrijdcircuit?

Zolang deze maatregelen alleen verplicht zijn op World Cup- en Continental Cup-wedstrijden, zal de NSkiV die lijn volgen en het niet verplichten in het nationale wedstrijdcircuit. Uiteraard moedigen wij het gebruik van extra veiligheidsmaatregelen aan. Zodra dit verandert en deze maatregelen worden verplicht bij wedstrijden op FIS-niveau, zullen we de clubs, trainers en skiërs tijdig informeren.


Op de hoogte blijven van de Nederlandse Ski Vereniging? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Official partners
Partners
Championship venues